Spring naar inhoud

San Blais.

4 februari 2014

Dinsdag, 4 februari

“Ik voel een beginnende keelpijn opkomen”, zei Elleke gisteren.   Ik moet gauw naar de drogist voor Strepsils. “Die helpen echt als je er snel bij bent.” In het dorp loop ik Jose tegen het lijf. Druk,druk. Het is San Blais, een kleine fiesta waarbij voor de gelegenheid een speciaal gebakken rond brood hoort, met anijszaadjes door het deeg.  Ja, zegt hij, het is maar een kleine fiesta, katholiek.  Dat doet bij mij een belletje rinkelen. San Blais, zou dat niet hetzelfde kunnen zijn als Sint Blasius. Vroeger gingen wij met de lagere school de Blasiuszegen halen. Met twee gekruiste kaarsen  voor de hals sprak de pastoor dan een soort zegening uit. Tegen keelaandoeningen…… Maar Jose weet dat niet. Hier in Spanje wordt het kennelijk anders gevierd. Ik krijg, vers uit de bakkerij, zo een brood mee. Thuis nemen we er een paar flinke stukken van en het is lekker. Vanmorgen zegt Elleke, “De keelpijn is over, die Strepsils helpen echt.”  Of het was het Blasiusbrood…….

From → Uncategorized

One Comment
  1. anno permalink

    reken maar op het laatste

Plaats een reactie